TÉMA TÝDNE – PODNIKÁNÍ:
Pan Pavel Šindelář, majitel rodinné firmy na výrobu stylového nábytku, patří mezi podnikatele, kteří začínali doslova od píky a vlastním úsilím a vytrvalostí se na trhu prosadili.
Jak jste začínali?
Vše začalo v třípokojovém panelákovém bytě. Zřídil jsem si tam malou truhlářskou dílnu. S manželkou jsme vyráběli jednoduché taburety a prodávali je o víkendech na trzích. S přestěhováním k manželčiným rodičům do Pozdyně se naskytla možnost využít tamní menší dílnu. V roce 1992 jsme přijali dva zaměstnance a rozšířili jsme sortiment, začali jsme vyrábět také stoly. Už jsme neprodávali na trzích, naše výrobky jsme dodávali do obchodů, následovala zakázková výroba pro restaurace a penziony. Po roce 2000 nás napadlo vyplnit mezeru na trhu – stylový nábytek z masivu za rozumné ceny. Zaměřili jsme se především na náš trh.
Vaše výrobky mají přijatelnou cenu, avšak v obchodních řetězcích lze již nalézt podobné výrobky v nižší cenové hladině. Nepřinesla vám tato skutečnost zmenšený zájem o vaše výrobky?
Spíš bychom potřebovali výrobu rozšířit. Vyrábíme jednotlivé kusy nábytku výhradně z masivu a narozdíl od sériové výroby je dokážeme rozměrově přizpůsobit. Pokud zákazník navíc potřebuje třeba skříňku či poličku, kterou běžně v nabídce nemáme, jsme schopni ji do výrobního programu zařadit a vyrobit.
Čtěte také: Návrat podnikání do Čech
Důležitý a také drahý prvek v podnikání je propagace a reklama. Jaký způsob zviditelnění je podle vás účinný?
Nejlepší reklama jsou spokojení zákazníci. My preferujeme vůči nim vstřícný přístup, neboť jsou to oni, kdo nás živí. A kromě jejich spokojenosti jsou nám pak odměnou jejich kladné reference, které přivádějí zákazníky nové. To je osvědčená a dobrá reklama, která je navíc zadarmo. Jinak v dnešní době internetu jsme na předních místech vyhledávačů, což je pro každého podnikatele již nezbytné. Dobrá je rovněž účast na výstavách a veletrzích, je však zapotřebí si vytipovat a důkladně zvážit, které se osvědčí nejlépe. Zúčastňujeme se každý rok výstavy Pragointerier v Praze, protože Praha a její okolí je co do maloodběratelů naším největším odbytištěm.
Je nějaký problém, se kterým se ve své branži setkáváte, o kterém si myslíte, že by ho bylo víceméně možné zobecnit?
Je těžké sehnat další zkušené řemeslníky. A vím, že s tímto se nesetkáváme sami.
Máte kolem sebe příběhy úspěšných podnikatelů, kteří začínali od nuly? Napište nám o nich do diskuzního fóra nebo přímo pod tento článek.
Kam dál?
Aby domácí práce nebolely
Jak se můj otec zamiloval do zahrady
Z izolace pomůže zahrádka, jóga i historie
Nový život pro staré křeslo
Pozor na předčasný důchod!