velikost písma: A +/ A/ A -

Osobního strážce nepotřebuje, stačí jí chytrá krabička

Autor: Liana Melecká | komentářů: 0

Jarmile Drašarové z Kladna je čtyřiaosmdesát, ale stále je ještě aktivní. Chodí na dlouhé procházky, na zahrádce pěstuje zeleninu a nebojí se vylézt ani na žebřík, aby ořezala stromy. Ví totiž, že kdyby se jí něco stalo, chytrá krabička přivolá pomoc.



„Mám vysoký tlak a už čtyřikrát se mi stalo, že se mi začala motat hlava. Tak jsem jednoduše zmáčkla tlačítko na své krabičce a nahlásila jsem, že je mi špatně. Během pěti až deseti minut ke mně přijela sanitka a pomohli mi,“ pochvaluje si chytré zařízení paní Drašarová. Malá krabička připomínající jednoduchý digitální budík ji hlídá čtyřiadvacet hodin už tři roky. Člověk za monitorovacím pultem nejen přivolá pomoc, když o ni požádá, ale také vidí, kde se seniorka právě nachází.

Poprvé pípání seniorku překvapilo
„Zpočátku jsem z toho byla vyjevená. Párkrát se mi podařilo tlačítko nevědomky zmáčknout v tašce při nákupu a u pokladny jsem se rozhlížela, komu to pípá. Za tři minuty už mi volali z ústředny, co se mi stalo,“ popisovala počátky svého soužití s elektronickým hlídačem seniorka. Chytrou krabičku nosí pověšenou na krku nebo v kapse stále u sebe. Už má vyzkoušené, že pokud ji někam odloží, zařízení rozpozná, že se nehýbe a začne neodbytně pípat na poplach. Pokud se seniorka ani potom neozve, služba u monitorovacího pultu zburcuje příbuzné nebo přivolá lékaře.

„Službě jsem nahlásila číslo na mobil svých známých. Mají i klíč od bytu, takže kdyby se mi něco stalo, přijdou se podívat. Ještě mám další pojistku. Každý večer prozvoním svou kamarádku, aby věděla, že žiju. Kdybych se neozvala, přivolá mi pomoc,“ pokračovala důchodkyně. O existenci tohoto zařízení se Jarmila Drašarová dozvěděla od své lékařky. Za celou dobu jí jen jednou přestalo zařízení fungovat. To když ho omylem namočila do dřezu při mytí nádobí. Krabičku odkládá jen na noc, aby ji zapojila do nabíječky. Za její používání platí 220 korun měsíčně. „Naštěstí mám takový důchod, že si to můžu dovolit. Za tu jistotu, že kdybych někde upadla, tak mě najdou a přivolají pomoc, mi to ale stojí,“ potvrdila paní Drašarová.

Čtěte také: Biometrické údaje – hra s identitou

Oddálit období bezmoci
Služba Senior Inspect a chytré krabičky, jsou výsledkem devítileté spolupráce dvacetičlenného vývojového týmu mladých inženýrů z Prahy. Výrobce při vývoji úzce spolupracuje s 1. lékařskou fakultou Univerzity Karlovy a Fakultou biomedicínského inženýrství ČVUT Praha a dalšími odbornými partnery. „Jakmile začnou mít staří lidé zdravotní problémy, děti jim říkají: Nechoď nakupovat nebo zase spadneš. My ti nakoupíme. A to je špatně. Izolovaný člověk rychleji stárne a právě dobu, kdy začne být bezmocný, chceme naším zařízením oddálit,“ vysvětloval manažer projektu Radek Fiala.

Pod sprchou zatím odložit
Pomocí krabičky se senior nejen sám spojí s operátorem, ale zařízení samo rozpozná, že mu hrozí nebezpečí a vyvolá alarm. Krabička je při běžném používání odolná proti pádu, běžné špíně, ale má vlastnosti obdobné mobilnímu telefonu, takže po namočení přestane fungovat. Informace o tom, jak krabička funguje, najdete u lékařů, v lékárnách a dalších organizacích poskytujících sociální služby.


Radek Fiala byl už u počátku zrodu chytré krabičky. První vývojový tým vznikl v roce 2000. O pět let později vzniká firma spolupracující s Fakultou lékařskou a biomedicínského inženýrství. Před dvěma lety byla na světě základní varianta asistenční služby.

Co jako vývojář považujete za největší úspěch v tomto projektu?
Že se nám povedlo nový nápad dotáhnout do realizační fáze, že s námi spolupracuje řada profesionálních partnerů a systém si pochvaluje.

Jak funguje spolupráce s Městskou policií v Brně a proč se nepřipojily další?
Někde se začít musí a za toto spojení jsme velmi vděční. Spolupráce začala koncem minulého roku. Trefili jsme na otevřeného a inovačního ředitele městské policie, který pochopil v čem je projekt unikátní a pomáhá nám celý projekt spustit.

Na takový projekt investor zadává výběrové řízení. Co způsobilo, že dali přednost vám?
Samozřejmě jsme nebyli jediní, co podobné řešení nabízeli. Nakonec vyhrála nejen technická kvalita systému a připravenost, ale také zkušenosti se spouštěním a instalací projektu.

Teď jste se dokonce spojili s konkurentem, který podobné zařízení provozuje.
Ano. Oni mají o něco lepší nástroje prodejní a obchodní, my zase špičkové technologické řešení a ucelenou metodiku. Takže jsme to spojili dohromady a budeme službu nabízet společně.

Používáte záchranný systém nebo znáte někoho, kdo jej používá? Dostali jste se někdy do situace, ve které by se vám chytrá krabička hodila? Napište nám svůj názor do fóra nebo na facebook.

Kam dál?
Otazníky kolem invalidních důchodů
Chcete najít práci po padesátce? Vzdělávejte se!
sKarta: Revoluce ve výplatě sociálních dávek
Rekonstrukce panelákové koupelny za 14 dní
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.