velikost písma: A +/ A/ A -

Slevové servery – seriózní prodej nebo podvod?

Autor: Michaela Plachká | komentářů: 1

Slevy – magické slovo, které na nás číhá nejen v kamenných obchodech, ale i na internetu. Právě internet se stal virtuálním hnízdem portálů úzce zaměřených na slevový prodej. Můžeme jim věřit? Jsou jejich zákazníci spokojení, jak funguje případná reklamace? Zeptali jsme se za vás odborníků.


foto: iStock

Šetříš, šetřím, šetříme
Princip slevového serveru je jednoduchý. „Zákazník si vybere slevu, o kterou má zájem. Po zaplacení obdrží slevový kupon, který uplatní přímo u obchodníka, jenž nabídku na slevovém serveru uveřejnil. Slevy se pohybují většinou v rozmezí 40 až 90 % z původní ceny. Kolik ušetříte, záleží samozřejmě na tom, jaký typ zboží nebo služby si chcete pořídit. Běžně se jedná o slevy v řádu stovek korun, ale například u zájezdů můžete ušetřit i tisíce,“ říká Michal Hardyn, odborník na internetové projekty.

Ze statistik slevového srovnávače TopSleva.cz vyplývá, že slevy využívají převážně ženy, a to ve věku 25 až 54 let. A právě šetření je jistě pro ženy velkým lákadlem. „Díky slevovým serverům můžete určitě výrazně ušetřit. Oproti kamenným obchodům či e-shopům zde můžete vybrané zboží či služby pořídit až s devadesátiprocentní slevou. S výběrem pomůžou slevové srovnávače, které sdružují slevové nabídky od více serverů. Zákazník by měl dobře zvážit, zda slevu během její určené platnosti (obvykle 6 měsíců) skutečně využije a zda mu přinese užitek. Kdo nakupuje slevy bez rozmyslu, ten s úsporami počítat nemůže.“

Zůstanou ti nej…
V současnosti funguje na 130 slevových serverů, mnoho z nich už zaniklo a některé se musely přeorientovat. „Donedávna se nejčastěji nakupovaly poukázky do restaurací nebo třeba na masáže. Dnes jsou to hlavně pobyty a dovolené se slevou, které tvoří kolem 50 % všech prodejů na slevových serverech. Populární jsou také slevy na zboží, jako jsou šperky, či slevy na módní oblečení,“ hodnotí dnešní situaci pan Hardyn. Odhaduje se, že letos utratí Češi za módu na slevových serverech 1,5 miliardy korun. Slevové servery, které nestihly včas zareagovat na změnu nákupních zvyklostí Čechů, se naopak ocitají v problémech. „Nešťastně skončil například slevový server DealLX.cz, po němž zůstaly milionové dluhy. Svou činnost ukončil také server Traveldiscount.cz, který se specializoval na zlevněné pobyty. Slevy už nenabízí ani jinak úspěšné Aukro.cz,“ shrnuje Marek Numerato, odborník na nákupní chování uživatelů českého internetu.

Čtěte také: Odkud se vzaly peníze?

Nespokojení zákazníci
Protože se stále množí stížnosti spotřebitelů, majitelé serverů sestavili jakousi černou listinu pochybných prodejců, jak o tom informoval portál ihned.cz. Listina, potažmo webové stránky, kterou najdete ZDE, zatím využívají zejména majitelé slevových serverů, ale v budoucnu má sloužit i jejich zákazníkům a široké veřejnosti. Prozatím jsou veřejně přístupné informace o 15 podezřelých obchodnících.

Spotřebitelé si stěžovali zejména na služby restaurací, kdy neodpovídala gramáž či kvalita jídla. „Před nákupem na slevovém portálu je dobré ověřit si jeho renomé. Neuškodí, když si projdete recenze uživatelů, na které není problém na internetu narazit. Příliš mnoho negativních reakcí by mělo posloužit jako varovný signál,“ upozorňuje Hardyn.

Jak funguje reklamace?
„Je-li předmětem reklamace platnost kuponu, měl by se zákazník obrátit přímo na zákaznické centrum slevového serveru. Pokud ovšem reklamujete přímo zakoupené zboží nebo službu, je zapotřebí reklamaci řešit přímo s obchodníkem prodávajícím na slevovém serveru,“ říká Hardyn.

Čtěte náš seriál: Jak se zabezpečit na důchod

Trend přišel z USA a západní Evropy
Přestože první slevové servery v zahraničí vznikaly již před více než pěti lety, masová obliba slev je záležitostí teprve posledních dvou let. Tento trend k nám dorazil z USA a ze zemí západní Evropy. „V zahraničí se nákupy na slevových serverech těší mnohdy ještě větší popularitě než u nás. Největší slevový portál Groupon má více než 30 milionů zákazníků. Další se snaží oslovit masivní reklamní kampaní. Jenže právě rozsáhlé investice do reklamy jsou příčinou toho, že se zahraniční slevové servery ocitají ve ztrátě. Co se týče slev, které patří k těm nejoblíbenějším, tak můžeme říci, že Česko zahraniční trendy víceméně kopíruje,“ hodnotí situaci Michal Hardyn.

Se slevou na věčné časy
Jak se bude vyvíjet situace slevových serverů? „Očekává se, že největším slevovým serverům tržby nadále porostou. Jelikož jich u nás ale působí desítky, řada menších slevových serverů tlak konkurence neustojí a svoji činnost ukončí. Změna nejspíše čeká i oblibu slev. Místo kuponů do restaurací se stále více bude nakupovat zlevněná móda či dovolené se slevou,“ uzavírá svou prognózu do budoucna Hardyn. Oblibu slev na módu podporuje i fakt, že vznikají nové slevové projekty zaměřené výhradně na módu. „Roste počet takzvaných privátních nákupních klubů, zaměřených na prodej značkové módy a doplňků, většinou se slevou 30 až 90 procent. Nakupují v nich zejména ženy a očekáváme, že tento segment se na celkových ročních prodejích módy bude podílet asi 400 miliony korun,“ popisuje Jaromír Muchka z nového projektu ModniGuru.cz.

Nakupujete přes internet? Máte zkušenosti se slevovými servery? Co nejčastěji kupujete? Napište nám do diskuzního fóra či na facebook!

Na naše otázky odpovídal Michal Hardyn, absolvent EC School, Cambridge (UK) a University of Economics (CZ) a přední český odborník v oblasti výkonnostního online marketingu. Provozuje portál TopSleva.cz, který má za cíl ušetřit lidem na účtech v domácnosti (nebo získat za své peníze více).

Kam dál?
Tisíce seniorů jsou zatíženy exekucí na důchod
Šetřete i při vaření kávy
Jak stanovit cíle rodinného rozpočtu
Otazníky kolem invalidních důchodů
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.