velikost písma: A +/ A/ A -

Řidičem až v důchodu. A proč ne?

Autor: Michaela Poštulková | komentářů: 0

Rádi byste v důchodu cestovali, ale zdlouhavé cestování autobusem nebo vlakem vás vyčerpává, nebo byste rádi jeli s vnoučky na výlet či na chatu, ale jste odkázáni na pomoc ochotných řidičů. A co řidičský průkaz? Uvažovali jste o této možnosti?

„Teď už to nestojí za to.“
A „za co“ vlastně?


… za několik týdnů či dokonce měsíců strávených v autoškole…
Jako senior nemusíte svůj časový plán přizpůsobovat tomu, jak se vejdete do rozpisu jízd svého učitele. Můžete si domluvit individuální program přesně pro vás, tzv. „jízdy“ tedy můžete mít za několik málo týdnů (třeba za čtyři) za sebou.

…za případný „trapas“ za volantem…
Ti méně nadaní z nás na cholerického a neurotického učitele autoškoly nevzpomínají zrovna v dobrém. Dokázal škodolibě potrápit. To je ale u dospělého člověka zcela pasé. Pokud ne, je na místě stížnost či dokonce žádost o změnu instruktora. Nebojte se ozvat.

…za zbytečně vynaložený peněžní obnos…
Kurz autoškoly vás podle kraje i věhlasu školy přijde na cca 8.000 – 13.000 Kč, za individuální kurz se připlácí. Prvotní obnos musíte brát jako investici do vlastního pohodlí, následné náklady na provoz (benzín, povinné ručení) by neměly o mnoho překročit cenu za alternativní způsoby cestování. Navíc možnost rychlého přesunu (např. do nemocnice, do porodnice) se v případě nečekaných okolností zaplatit nedá.

Výhody pro aktivního řidiče

- Kdykoliv si můžete zajet nakoupit nebo navštívit své známé, nemusíte se tahat s věcmi.

- Na výlety vyjíždíte, kdy se vám chce. Nejste vázáni na jízdní řády.

- Díky řízení automobilu jste stále v sociálním kontaktu a v „dění“ – ačkoliv to někdy může být „o nervy.“

- Jízda po menších silničkách v přírodě je skvělá relaxace.

- Řízení zlepšuje koordinaci a soustředění.

Přečtěte si také: Trénujeme paměť

Prohlídky u lékaře jsou nutné – senioři bourají stále častěji
Zvláště v průběhu různých prázdnin se počet dopravních nehod způsobených seniory stále zvyšuje. Letos se počet těchto nehod zvýšil o celých 20% oproti roku 2008. Senioři již nemají tak rychlé reakce a často jsou nepřesní. Zhoršený zrak, únava z horka či vyčerpání za volantem přitom může způsobit vážnou dopravní nehodu. Se svým instruktorem autoškoly proberte možnost několika individuálních hodin s nácvikem chování v modelových situacích – třeba na trenažéru.

Přečtěte si také: Starší řidiči bourají častěji

Podle britské studie zveřejněné před dvěma lety ale senioři nepředstavují na silnicích zas takové nebezpečí, jak se všeobecně uvádí. Řidiči starší 70 let totiž řídí podle všeho bezpečněji než čerství řidiči mladší třicítky. Ti nejčastěji hazardují, nepřizpůsobují jízdu stavu vozovky, matou ostatní řidiče a překračují povolenou rychlost. Senioři jsou v porovnání s nimi výrazně ukázněnější, nemají potřebu se předvádět před ostatními. Ve výsledných číslech ale tyto prohřešky mladých řidičů nejsou tak patrné, protože lehčí či středně těžká dopravní nehoda je pro důchodce mnohem nebezpečnější než pro mladé řidiče. Jejich organismus se dokáže lépe „poprat“ třeba i s těžší havárií.

Kdy musíte na povinnou prohlídku? V 60, 65, 68 letech a pak každé dva roky.

Přečtěte si také: Řídíte a je vám 60? Potřebujete zdravotní potvrzení!

Věděli jste, že…

- Postřeh a schopnost rychlé reakce začíná klesat v 55 letech. V 65 se pak začíná snižovat citelně.

- Automobilka Nissan používá při vývoji a testování nových vozů speciální oblek, ve kterém má řidič znesnadněný pohyb a cítí se jako senior. Jezdec má díky obleku mírně rozostřené vidění i sníženou pohyblivost kloubů. Nissan se tak snaží již při vývoji odstranit případné problémy, které by senioři mohli při řízení mít.

- Značka Toyota se naopak před třemi lety zavázala k tomu, že začne vyvíjet speciální automobily pro seniory. Auta budoucnosti budou opatřena inteligentním systémem, který bude udržovat ostražitost, kontrolovat fyzickou kondici řidiče a bránit krizovým situacím.

- Problematikou řidičů – seniorů se zabýval i projekt Ministerstva dopravy „Observatoř bezpečnosti silničního provozu“. O tom, jaká specifika mají čeští řidiči vyššího věku oproti zbytku Evropy, nebo o tom, jak se u nás chovají za volantem, se můžete dočíst na www.czrso.cz

Kam dál?
Pořád na cestách a vlastně doma
Ford představuje první nafukovací bezpečností pás
Prominutí zbytku trestu zákazu řízení
Desatero asertivního řidiče
Jak účinně zabezpečit auto

Absolvovali jste kurz v autoškole dávno po oslavě čtyřicátin? Jak jste se v autoškole cítili a jak se k vám choval instruktor? Podělte se osvé zážitky ve fóru nebo přímo pod článkem.
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.