velikost písma: A +/ A/ A -

Nech moji babičku na pokoji

Autor: Andrea Cerqueirová | komentářů: 0

Mluvme o stáří – Nech moji babičku na pokoji. Osvětová kampaň pod tímto názvem začala letos 1. října. Zapojila se do ní řada známých osobností například herečka Jana Plodková nebo zpěvák Václav Havelka.

Kampaň Mluvme o stáří – Nech moji babičku na pokoji má upozornit na to, že zatímco k vlastním prarodičům se většinou chováme hezky a máme je rádi, na ty cizí jsme třeba v tramvaji často neuctiví. Jenže i oni jsou něčí babičkou či dědečkem.

„Zkusme to změnit, mluvme spolu a dívejme se na člověka, ne na věk,“ uvádějí organizátoři kampaně a lidí, které má kampaň oslovit, se ptají: „Máte rádi svoji babičku? A dědečka?“ Upozorňují, jak je alarmující, že se vytrácí slušnost, schopnost naslouchat si a komunikovat, vážit si zkušeností starších.

Zapojení osobností
Do kampaně se zapojili i mediálně známé osobnosti. „Je velmi důležité mluvit o stáří. Jednou taky budu stará a budu mít tolik let, co moje babička. Je potřeba s tím začít něco dělat už teď,“ říká například herečka Jana Plodková. „Místo toho, abychom si vážili lidí, kteří už nejsou v produktivním věku, čerpali od nich zkušenosti a chovali se k nim s úctou, často se k nim chováme jako by byli zbyteční. A to je strašně špatný postoj,“ uvádí herečka Iva Pazderková.

„Líbí se mi motiv lámání bariér mezi generacemi. Je to velmi důležité v kontextu se spoustou dalších věcí,“ říká zpěvák Václav Havelka. „Mezi mladými lidmi se začalo mluvit o seniorech kvůli kampani Přemluv bábu. Ten slogan byl velmi agresivní a jen podnítil další akce typu facebookových stránek, kde si mladí dělají srandu ze starých. Jen proto, že je nechápou a nerozumí jim,“ dodává herec Petr Vaněk.

Přečtěte si také: Senioři volají o pomoc

Agresivní příklad – Přemluv bábu!
Ke kampani se vyjadřují i zástupkyně organizátorů – tedy obecně prospěšné společnosti Elpida plus, která pro seniory pracuje již řadu let, a Nadace O2, která financuje produkci kampaně (vizuál vytvořila pro bono agentura VCCP). Ředitelka Elpidy Broňa Hilliová říká, že se při své práci denně setkávají se seniory, kteří jsou aktivní, optimističtí a zajímají se o společenské a kulturní dění. „Prostě jsou jiní než jak je ukazují média. Chceme seniory ukázat v pozitivním světle a vymezit se tak proti jejich diskriminaci,“ dodává.

Přečtěte si také: Přemluv bábu! Klip, o kterém se mluví

Ředitelka Nadace O2 Ivana Šatrová uvádí, že se nadace vždy chtěla věnovat tématům, která jsou ve společnosti tabu. „Před pěti lety jsme tak zahájili program proti šikaně na školách. Nyní se chceme zaměřit na další takové téma, a tím je solidarita mezi generacemi a snaha o zahájení mezigeneračního dialogu.“

Na webu ke kampani, která bude především mediální a internetová (včetně diskusí na facebooku), je uvedeno, že v České republice žije přes 1,5 milionu lidí starších 65 let a bude jich přibývat. O stárnutí se podle organizátorů přitom často mluví jako o hrozbě a stáří je vnímáno jako něco negativního. „V médiích jsou senioři představováni jako skupina lidí, na kterou se doplácí, skupina, která zadlužuje vlastní děti a vnuky,“ uvádějí organizátoři.

Web kampaně Mluvme o stáří - Nech moji babičku na pokoji naleznete zde.

Kam dál?
15. červen - Světový den proti násilí na starých lidech
10 důvodů, proč být babičkou
Je vnouček pěkný prevít? Hoďte to za hlavu!
Neseďte s rukama v klíně
Miloslava Bursíková: Dejte o sobě slyšet

Jak vnímáte mediální obraz seniorů? Souhlasíte s iniciátory kampaně, že je potřeba tento obraz změnit? Dostali jste se někdy do situace, ve které vám negativní pohled na seniory uškodil? Napište nám svůj názor do fóra nebo pod článek.
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.