velikost písma: A +/ A/ A -

Podpora při hledání práce je pomocí, nikoli zárukou

Autor: Andrea Cerqueirová | komentářů: 0

TÉMA TÝDNE: „Principem outplacementu není najít člověku za každou cenu nové místo, ale připravit ho na to, že život nekončí tím, že odchází z původního zaměstnání,“ říká Marek Strieborný manažer společnosti, jež tuto službu nabízí.

Je outplacement úspěšná metoda a jak moc?
Zaznamenáváme asi devadesátiprocentní úspěšnost u lidí, kteří naleznou v horizontu tří měsíců nové vhodné zaměstnání. Není to spása, outplacement musí být vnímán jako služba, která je pomocí a podporou, nikoli zárukou. Principem není najít člověku za každou cenu nové místo, ale připravit ho na to, že život nekončí tím, že odchází z původního zaměstnání.

Devadesát procent úspěšnosti, to je hodně…
Devadesátiprocentní úspěšnost je naše osobní zkušenost, která je ale částečně „zkreslená“, protože my se věnujeme spíš pomoci lidem působících v administrativních a technicko-hospodářských profesech, než kupříkladu těm pracujícím ve strojírenské výrobě.

Co vlastně outplacement všechno zahrnuje?
Pomoc outplacement lze rozdělit do tří základních hledisek. Prvním z nich je, aby veškerá písemná prezentace propouštěného zaměstnance, který se na trhu automaticky stává potenciálním uchazečem o zaměstnání, odpovídala potřebným kritériím. Aby se prezentoval co nejlépe, ať už se jedná o životopis, motivační dopis nebo další vyžadovanou administrativu.

Čtěte také první díl seriálu: Outplacement - pomoc při propouštění lidí z práce

Jaké je druhé hledisko?
Pokud agentura pracuje s konkrétním člověkem, musí zjistit, v jakém je aktuálním emocionálním stavu, co ho trápí, jestli má ucelenou představu, co by chtěl do budoucna dělat, jaké typy pozic ho mohou oslovit a jaké tedy hledat. Je prostě nutné s člověkem promluvit z hlediska psychodiagnostické analýzy a zjistit jeho aktuální emoční stav, z lidského i profesního hlediska.

A to třetí?
Tím je poradensko-exekuční oblast. V okamžiku, kdy člověk začne efektivně hledat práci, naučí se, jak se má chovat, jakým způsobem se prezentovat a všechny materiály jsou připraveny, je nutné začít reagovat na konkrétní pracovní nabídky. Ty mohou přijít právě prostřednictvím agentury jako dodavatele. Pracovník agentury může propouštěnému zaměstnanci pomoci orientovat se na pracovním trhu, pomoci mu radou, na jakých serverech má hledat, jaké typy zaměstnavatelů oslovovat. V případě konkrétní pracovní nabídky je pracovník naší agentury klientovi nápomocný v tom, jak se prezentovat, jak přijít oblečen, jakým způsobem se má chovat při jednání, aby byla pravděpodobnost jeho přijetí co nejvyšší.

Proč zaměstnavatelé outplacement uplatňují? Pouze z altruismu s odcházejícím zaměstnancem jistě ne…
Jedním z hlavních důvodů, proč zaměstnavatelé outplacement uplatňují, je to, aby byla udržena jejich image. Firma prostě nechce, aby člověk odcházel s tím, že ho někdo vyhodil, je na dlažbě, aby tam byly negativní emoční vlivy, které jsou s propouštěním spojeny.

Přečtěte si příběh paní Evy, která ztratila místo dva roky před důchodem a díky outplacementu našla novou práci. Zde.

Outplacement ale pak vykonává najatá agentura, tedy třetí osoba. Proč?
Vše má probíhat v důstojné rovině, vše má být profesionálně řešeno. Proto je nasnadě, aby outplacement dělal někdo zprostředkovaný, aby to nebyl bývalý kolega, ale člověk, který přichází zvenku a nemá žádné napojení na odcházejícího zaměstnance, než takové, že mu chce pomoci. Pokud by službu realizovala sama firma, ze které zaměstnanec odchází, z psychologického hlediska by to bylo špatně. V každé firmě jsou nějaké vztahy. A také by odcházející mohl negativně vnímat, že mu pomáhá kolega, který na rozdíl od něj ve firmě zůstává.

Samotnou výpověď oznamuje také někdo z najaté agentury?
To ne. To by neměl dělat externista, protože by to nepůsobilo profesionálně. Důvod odchodu by měl sdělit člověk, který se ve firmě zabývá personální oblastí. Buď personalista nebo někdo z úzkého vedení společnosti, který má k dotyčnému člověku vztah a také pravomoc řešit situace tohoto typu.

Musí být takový člověk vyškolený, aby se choval se empatií a výpověď neoznámil necitlivým způsobem?
Nejde o vzdělání člověka, který oznamuje výpověď, ale o jeho důstojnost, korektnost a serióznost. To se lze přiučit, ale určitě ne naučit. Výpověď by měla být sdělena maximálně citlivě. Stejná věc se může podat různým způsobem, může bolet i potěšit.

Kam dál?
Mládí nutně neznamená konkurenci
Braňte se věkové diskriminaci!
Mobbing - šikana na pracovišti
Za jakých podmínek můžete dostat výpověď
Ergoterapie udržuje kvalitu života
Jak přistupovat ke kritice

Zažili jste propouštění? Jaké jsou vaše zkušenosti na servis případně pomoc propouštěným zaměstnancům ze strany zaměstnavatele? Napište nám svůj názor či osobní zkušenosti do fóra nebo přímo pod článek.
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.

Dočtěte se více

Příbuzná témata: Téma týdne