velikost písma: A +/ A/ A -

Jak přistupovat ke kritice

Autor: Pavel Plohák | komentářů: 0

S kritikou se setkáváme poměrně často. Mnohdy nám není vůbec příjemná a naučit se s ní vypořádat je náročný úkol. Přesto vynaložená námaha stojí za to.

Soužití dvou nebo více generací přináší do společného životního prostoru nutnost naučit se jedné dovednosti, která může být synonymem pojmů jako tolerance, asertivita, empatie apod. Pokud se často rozčilujeme, neumíme naslouchat lidem nebo se námi nedá vyjít, je na čase učit se srozumitelné komunikaci. Té se učíme celý život, je součástí odpovědí na otázky: Umíme naslouchat lidem? Vyjadřujeme často nesouhlas? Reagujeme přiměřeně na slova druhých? Jak přistupujeme ke kritice?

Kriticky, ale konstruktivně
Každý se setkává s kritikou. Je oříšek umět kritiku podat tak, aby byla přínosná, ale také se naučit takovou kritiku přijmout. Existuje více druhů kritiky. Jistý druh kritiky ovlivnit nemůžeme, je pro nás nepodstatná až bezvýznamná, např. když nám někdo vytkne, že jsme zase přišli pozdě. Nepříjemné setkání je s tzv. destruktivní kritikou – lidé na vás doslova útočí, urážejí vás nadávkami. V tomto případě platí obligátní – moudřejší ustoupí. Konstruktivní kritika je užitečná, pokud se vztahuje k tématu, je racionální, věcná.

Čtěte také: Pusťte si teplo k tělu!

Jak zvládnout nápor kritiky?
1. Vytvořte si štít – Destruktivní kritice nepřikládejte význam a neberte ji osobně. Raději vykonejte malý rituál: přestavte si před sebou např. obranný štít, od kterého se útočníkovy výpady odrážejí zpět k němu. Funguje to.
2. Nereagujte automaticky – Na neočekávané životní události a peripetie reagujeme automaticky. Vytvoříme si svůj názor nebo představu, automatické myšlenky mohou být depresivní, úzkostné nebo agresivní a vztahovačné a vyvolávají emoce a matou naše citové prožívání. Emoce udržíte na uzdě např. pomocí dalšího rituálu: opřete jazyk o horní patro, zabráníte tak okamžité slovní reakci, která by vás mohla mrzet.
3. Myslete pozitivně – Pokud si libujeme v předstírání, lhaní, vytváření mocenského ega vůči druhým, nemůžeme očekávat nic jiného, než že nás naše vlastní negativní myšlení ze srozumitelné sociální komunikace vyřadí. Neodsuzujte ani neposuzujte. Negace opravdu plodí další negaci!
4. Mějte v úctě druhé – Vyvarujte se hodnocení a posuzování druhých! Vlastní názor a pocity, které ve vás vyvolávají slova jiných lidí, ale sdělit můžete. Využijte schopností svého rozumu a citu ke slovní reakci hodné člověka, který si váží druhých, je zdravě sebevědomý a umí vytvářet vztahy naplněné láskou a porozuměním.

Zdroje:
Sociální péče, 5/2009
Psychologie komunikace, Vybíral Z., Portál 2003

Kam dál?
Jan Cimický: „Psychické problémy je třeba řešit včas“
Cvičení na míči (3. díl)
Hudba stimuluje mozek a zpomaluje stárnutí
Ortorexie – posedlost zdravým životním stylem
Při depresi jezte mungo a chřest

Jaký je váš recept na spokojený život? Podělte se o něj s ostatními čtenáři v diskuzním fóru nebo na facebooku.
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.