velikost písma: A +/ A/ A -

Jak nenaletět při reklamaci

Autor: Petra Klobasová | komentářů: 0

Vytvořit vadné zboží se může podařit i sebelepšímu výrobci. V případech, kdy koupíte „zajíce v pytli“ a vada se časem projeví, byste se měli umět bránit. Existují pravidla, která jsou pevně ukotvená v legislativě. Znát svá práva se určitě vyplatí.

Setkali jste se v obchodě s tím, že vám odmítli uznat reklamaci třeba kvůli tomu, že jste zboží nepřinesli v původním obalu? Nebo jste se se zlou potázali, když jste si po měsíci přišli pro opravenou věc a dozvěděli jste se, že ještě není opravená? Praktiky obchodníků jsou neomezené, avšak poradíme vám pár zásad, kterými se musí obchodníci ze zákona řídit.

Místo reklamace
Když váháte, kam zboží s vadou odnést, vězte, že máte dvě možnosti: buď k prodejci, nebo do autorizovaného servisu. Druhá varianta je pohodlnější zejména v případě, že jste nakoupili v internetovém obchodě. Je pro vás snazší dát zboží do nejbližšího autorizovaného servisu dané značky, než když ho budete odesílat do vzdáleného internetového obchodu. Údaje o reklamačních opravách by měly být uvedeny v záručním listě. Když se rozhodnete reklamovat u prodejce, nemusíte chodit do prodejny, kde jste nakupovali. Prodejce je povinen přijmout reklamaci v kterékoliv provozovně, která je shodná službami či sortimentem s místem, kde jste nakupovali. To je výhodné zejména u řetězců, které sídlí v různých městech republiky. Když si kupříkladu na dovolené koupíte boty, u kterých se objeví vada, můžete je reklamovat u stejného prodejce ve vašem městě. Stejně tak vaše právo na reklamaci nezaniká, když se prodejna přestěhuje na jinou adresu. Rozhodně neuplatňujte reklamaci u dodavatele nebo přímo u výrobce.

Předání vadného výrobku
Při reklamaci musíte mít doklad o koupi a vadné zboží. Zákon ukládá povinnost, aby na prodejně byl po celou dobu pracovník pověřený vyřizovat reklamace. Argument „přijďte jindy, pan vedoucí tady není“ je tedy zcela lichý. Přijmout reklamované zboží ale není totéž co posouzení vady. Na uznání reklamace je opravdu potřeba vedoucí nebo znalec.
Je možné, že už jste se setkali s odůvodněním, že nereklamujete zboží v originálním obalu, proto nemůže prodejce zboží přijmout. Je to jeden z oblíbených mýtů. Žádný zákon neukládá povinnost reklamovat v původním balení. Když se při reklamaci setkáte s argumentem, že zlevněné zboží nejde reklamovat, je to jen další finta prodejce. Zákon neukládá reklamaci pouze na věci rychle se kazící a použité. Pokud je sleva konkrétně kvůli nějaké vadě, nesmíte reklamovat pouze tuto vadu, na jiný defekt se reklamace provádí.

Lhůta na vyřízení reklamace
Prodávající nebo jím pověřený pracovník musí podle zákona rozhodnout o reklamaci hned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nepočítá doba, po kterou trvalo odborné posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Po uplynutí této lhůty má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit. Máte tedy nárok na výměnu reklamovaného zboží za nové nebo můžete odstoupit od smlouvy, což v praxi znamená, že budete požadovat vrácení peněz.

Dobrá rada na závěr: Od dokumentů k reklamaci (záruční list, faktura nebo pokladní doklad) si udělejte kopie pro případ, že by si prodávající tyto doklady chtěl v originále nechat po dobu reklamace u sebe. Při odevzdání vadného zboží na provozovně si pohlídejte, aby vám prodejce vystavil písemné potvrzení o tom, kdy jste právo uplatnili a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.

Zákon o ochraně spotřebitele zde.

Už se Vám stalo, že Vaše reklamace byla odmítnuta? Jak jste se bránili? O svých potížích s reklamacemi můžete pohovořit na našem fóru nebo přímo pod tímto článkem.

Kam dál?

Staronové farmářské trhy
Neprávem opomíjený hrad
Ochrání vás vaše dveře před zloději?
Perla jižních Čech - Český Krumlov
Nový život pro staré křeslo
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.