velikost písma: A +/ A/ A -

V čem se vozily naše babičky?

Autor: Eva Brabcová | komentářů: 0

Dětský kočárek nevypadal vždy tak, jak ho známe dnes. Nejstarší dochovaný kočárek ve Velké Británii nesloužil k přepravě malých dětí. Jednalo se o hračku malého vévody z Devonshiru - místo držadla měl opratě a tahala ho koza.



Kdo by tehdy tušil, že tato hračka nastartuje éru, kdy se děti nebudou nosit v různých úvazech, případně nebudou muset zůstávat doma. Kočárek malého vévody zaznamenal takový úspěch, že se jeho napodobeniny začaly mezi šlechtou brzy šířit. Nejstarší dochovaný německý kočárek pochází z roku 1708, je zmenšeninou velkého otevřeného kočáru a je vystavený na zámku v Moritzburgu. Koncem 18. století přibyla kočárkům držadla, aby rodiče nebo chůva mohli „vozík“ pohodlně tlačit před sebou. Kočárek se stal ve šlechtických rodinách módní záležitostí.

Na chodník či na silnici?
Zpočátku nebylo jasné, kam kočárek vlastně zařadit. Dopravní prostředek to byl i nebyl, a tak se vedly bouřlivé diskuse, zda se s ním má jezdit po silnici nebo po chodníku. Spor se řešil soudní cestou. Závěr – kočárky patří na chodník. V té době mívaly tříkolové podvozky a děti v nich ležely po směru jízdy. To se změnilo až později, když se začaly vyrábět kočárky polohovatelné. V nich dítě sedělo čelem k matce. V zájmu zvýšení bezpečnosti jim navíc byl snížen podvozek a přibyla nožní brzda.

Záclonky, řasení, okénka i blatníky
Do poloviny dvacátých let mívaly kočárky vysoký podvozek a korbičky byly zdobené záclonkami a řasením. Ve třicátých letech nastala jejich proměna. Místo romantických kočárů se začaly objevovat kočáry podobné automobilům. Měly okénka, nárazníky i mohutné blatníky, získávaly aerodynamický tvar.



Kukaně, osmipéráky, Hiko a Liberta
U nás byly kočárky také nejprve výsadou bohatých a k jejich masovému rozšíření došlo až později. Vzpomínáte i vy na legendární „osmipérák“ z padesátých let, z impregnovaného textilu, později z omyvatelné koženky, s charakteristickým pérováním umístěným – na boku? Nebo na celoproutěnou „kukaň“ s rourovým nárazníkem, silným držadlem, spirálovými péry a koženkovou střechou? Kočárky vyráběla firma Hiko a Liberta. V padesátých letech byla při jejich výrobě používána umělá hmota a bakelit, na počátku šedesátých let barevná plastiková kůže. V sedmdesátých letech se začaly objevovat kočárky na vysokých kolech a navíc se některé vyráběly jako dvojkombinace – hlubokou korbu pro mimino bylo možné později nahradit sportovní korbičkou. V té době řada žen pokukovala také po kočárcích z dovozu. Ty šťastnější a movitější si takový obstaraly v tehdejším Tuzexu.

Někdo sbírá známky, jiný kočárky
Existují lidé, kteří propadli kočárkové vášni. Například paní Šormová vlastní unikátní sbírku kočárků z období 1880 – 1980. Zastoupeny jsou zde nejen dětské kočárky, ale navíc i kočárky loutkové, určené pro panenky. Současně s dětskými kočárky řada výrobců prodávala i miniatury na hraní. Jak paní Šormová říká, jedná se o koníčka časově náročného, neboť renovace jednoho kočárku dokáže zabrat i celé měsíce.



Kočárek nebo škodovku?
Dnes jsou v  ulicích k vidění převážně kočárky zahraničních značek. Jejich cena je často srovnatelná s cenou ojetého automobilu. Přesto je víc než pravděpodobné, že v budoucnu se lidé na tyto kočárky nebudou chodit dívat. Mají sice nadčasový design a vysokou funkčnost, ale kouzlo starých, téměř pohádkových kočárků, ve kterých se skrývá krása společně s poctivým řemeslem, již nemají.

Zdroj: M. Šormová, A. Stušková. Více informací naleznete v knize Kamily a Břetislava Holáskových: Kočárky – proměny historického kočárku.

Kam dál?
Galerie Art Deco v Michalské ulici
Dovolená na Rabyni dříve a dnes
S Andělem na horách v roce 2010?

Máte zajímavého koníčka nebo sbírku? Existuje ve vašem okolí někdo s nevšední zálibou? Pošlete nám svůj tip na e-mail [email protected]. Nejzajímavější tipy čtenářů odměníme malým dárkem. Také můžete na toto téma diskutovat s ostatními čtenáři pod článkem, nebo v diskuzním fóru.
 
 

Diskuze

Možnost přidání příspěvku k článku mají jen registrovaní uživatelé. Registrovat se můžete ZDE. Pokud jste již registrovaný(á) uživatel(ka), nezapomeňte se prosím přihlásit.